Talvitauolta palaava Eurooppa-toimiston EU-hankkeet tutuiksi -juttusarja esittelee helmikuun numerossa AEGIS- ja MOSES-hankkeet, joissa partnerina toimii Kaarinassa sijaitseva MacGregor Finland. Euroopan vesikuljetuksia kehittävät hankkeet ovat saaneet rahoituksensa Horisontti2020 tutkimus- ja innovaatio-ohjelmasta.

TIETOJA HANKKEISTA

  • Hankkeen nimi: 
    • AEGIS (Advanced efficient and green intermodal systems)
    • MOSES (AutoMated Vessels and Supply Chain Optimisation for Sustainable Short SEa Shipping)
  • Rahoitusohjelma: Horisontti 2020
  • Toteutusaika: AEGIS: 6/2020 - 5/2023, MOSES: 7/2020 - 6/2023
  • Budjetti:
    • AEGIS: kokonaisrahoitus 7 510 375€, josta MacGregorille 882 500€
    • MOSES: kokonaisrahoitus 8 122 150€, josta MacGregorille 872 500€
  • Lisätietoja hankkeesta:

 

Tämän kuun EU-hankkeet tutuksi -juttusarjassa tutustutaan kahteen hankkeeseen, jotka molemmat pyrkivät vastaamaan EU:n asettamiin tavoitteisiin lyhyen matkan rahtiliikenteen siirtämisestä maanteiltä vesireiteille ja tällä tavoin vähentämään maantieruuhkia ja tieliikenteen hiilidioksidipäästöjä. Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää vesiliikenteen automatisaatiota ja digitaalisten teknologioiden käyttöönottoa, ja juuri näihin haasteisiin AEGIS- ja MOSES-hankkeissa pureudutaan.

AEGIS (Advanced Efficient and Green Intermodal Systems) -hanke kehittää entistä tehokkaampaa ja kestävämpää eurooppalaista vesiliikennejärjestelmää, joka koostuu mm. automatisoiduista aluksista, pienemmistä alustyypeistä, automatisoidusta lastinkäsittelystä sekä uudenlaisten digitaalisten teknologioiden käyttöönotosta. MOSES (AutoMated Vessels and Supply Chain Optimisation for Sustainable Short SEa Shipping) -hankkeen tavoitteena on puolestaan lisätä pienten satamien käyttöä helpottamaan suurten satamien liikennekuormitusta. Tavoitteena on myös kehittää hybridialuksia, autonominen ohjaus- ja telakointijärjestelmä ja digitaalinen ”matchmaking”-alusta yhteensovittamaan rahdin kysyntää ja tarjontaa.

Hankkeet edistävät myös eurooppalaisen meriteollisuuden kilpailukykyä, parantavat Euroopan laajuisen liikenneverkon suorituskykyä ja pyrkivät lisäämään kuljetettavan rahdin määrää alusta kohden.

Hankkeiden varsinaissuomalainen partneri Macgregor on erikoistunut älykkään merilastin käsittelyyn ja toimittaa laivojen lastinkäsittelyratkaisuja, offshore-lastinkäsittelyratkaisuja ja huoltopalveluita. ”Päädyimme AEGIS-hankkeeseen mukaan hankekumppanin KALMAR:n suosituksesta. KALMAR on osa CARGOTEC:n yritysrypästä niin kuin MacGregor:kin. MOSES-hankkeeseen sen sijaan päädyimme hankkeen teknologiapartnerin TNO:n kautta, vaikkakin muutamaan otteeseen ehdimme jo kieltäytyä päällekkäisistä hankkeista johtuen. Saimme kuitenkin lopulta hyväksynnän sekä molempien hankkeiden vetäjiltä, että EU-hankekoordinaattorilta”, kertoo hankkeiden projektipäällikkö Janne Suominen.

 

Vaikka MacGregor puuhaa kahden eri hankkeen parissa, ovat molemmat hankkeet heille yksi ja sama teknologiahanke, joihin kehitetään sama tekninen lopputulos. MacGregorin tehtävä hankkeissa on kehittää autonominen kraana eli nosturi, jonka avulla lasti puretaan laivasta laiturille ja takaisin. Tavoitteena on näin laajentaa satamien aukioloaikoja, kun työ voidaan tehdä ilman, että satamissa olisi ketään paikalla. Näin voidaan myös optimoida kuljetusketjua paremmin. Lastinkäsittelyn automatisaatioon kuuluu esimerkiksi safety zone -alueen skannaus ja laivan köysien kiinnittäminen, jotta lastia voitaisiin purkaa yöllä ilman valvontaa. Suunnittelu on kuitenkin haastavaa, sillä muun muassa laivan liikkeet suhteessa satamaan täytyy ottaa huomioon järjestelmää luodessa.

Molemmissa hankkeissa toteutetaan useita pilotteja eri puolilla Eurooppaa. MOSES-hankkeen koordinaattori on Kreikassa, ja pilottien testialueet ovat näin ollen Välimerellä. AEGIS-hanketta  koordinoidaan puolestaan Norjasta, ja testialueet sijoittuvat Norjan rannikolle, Tanskaan sekä Hollannin ja Belgian kanaviin. Hankkeen yksi piloteista on Belgian Gentissä, jonne saapuu suuria määriä rahtia rekoilla. Pilotin avulla pyritään hyödyntämään Belgian ja Alankomaiden vesireittejä tieruuhkien pienentämiseksi.

Hankkeet alkoivat kesällä 2020 ja päättyvät vuonna 2023. Tällä hetkellä hankkeissa on edetty siihen, että suunnittelutyö on saatu valmiiksi. ”Hyvässä alussa ollaan, vaikka mitään konkreettista ei olla viely tehty”, kertoo Suominen.

AEGIS- ja MOSES-hankkeet ovat Suomiselle ensimmäiset EU-rahoitteiset hankkeet, joissa hän on mukana. Suominen kutsuu itseään hankeuskovaiseksi, sillä hän uskoo hankkeiden vievän yritystä eteenpäin ja tuovan hyötyjä mukanaan kasvaneen kontaktiverkoston myötä. Toivottu lopputulos yrityksen kannalta on luonnollisesti hankkeeseen tehdyn tuotteen kaupallistaminen, Suominen lisää. Asiaan liittyy kuitenkin monia haasteita, kun kansainvälisen merijuridiikan yksityiskohdat kohtaavat lippuvaltioiden lainsäädännön. Mitä hankeprosessiin tulee, byrokratian määrä ja hankkeen kokoamiseen mennyt aika yllätti Suomisen, mutta häneltä löytyy silti kiinnostusta osallistua useampiin EU-hankkeisiin tulevaisuudessa.